جالبکده
سرگرمی

غول های دریایی

همیشه درباره غول های دریایی افسانه هایی وجود دارد که جانور هایی عظیم‌الجثه  آبهای سرد و تاریک اقیانوس ها را در اختیار دارند و به آنها حکمرانی می کنند. 

اما تمام این ها افسانه هایی هستند که سینه به سینه نقل شده و واقعیت چیز دیگری است و در دنیای حقیقی هم غول هایی وجود دارند که به آبها حکمرانی می کنند.

غول های بزرگ امروزی کشتی هایی هستند که هر کدامشان برای وظیفه ای راهی آب‌های اقیانوس ها و دریاها می شوند و در اینجا نگاهی به بزرگترین آنها داریم  که حتی تصورش در ذهن پیشینیان هم نمی گنجید.

  •  کشتی جنگی:

یکی از مهمترین ادوات جنگی برای نیروهای طرفین در جنگ جهانی دوم کشتی های جنگی بودند، که هرچند بعدها نقش کمرنگ تری در نبرد ها ایفا کردند. در سال ۱۹۳۹ به سفارش نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا ۴ فروند کشتی در کلاس لوا ساخته شد که هنوز هم بزرگترین کلاسهای کشتی جنگی در جهان است.

این کشتی ها سرعت بسیار بالایی داشتند قابلیتی که  اکثر کشتی های مشهور در آن زمان  از آن بی بهره بودند و برای اسکورت کشتی‌های سریع و سیر حمل نیرو در اقیانوس آرام ساخته شده بودند. این کشتی دارای حداکثر وزن قابل تحمل ۵۶۵۰۰ تن و ۲۷۱ متر طول بود. کشتی ژاپنی یاماتوی که قادر به حمل وزن ۸۰۹۷۲  تن فقط ۸ متر از این کشتی کوتاه تر بود ولی به دلیل وزنه بالا سرعت کمتری از کلاس لوا داشت.  لوا قادر بود با حداکثر سرعت ۶۵ کیلومتر بر ساعت حرکت کند که برای یک کشتی جنگی و فوق‌العاده بود.  در حالی که یاماتو ۳۰ کیلومتر در ساعت سرعت داشت.

غول های دریایی

کشتی جنگی لوا که مجهز به توپ های میان و بلند برد ۳۰۰ و ۵۰۰ میلیمتری بود به سرعت به هدفش نزدیک می‌شد حمله می‌کرد و با سرعت از منطقه دور میشد برای همین یکی از کارآمدترین کشتی های جنگ جهانی محسوب می شد.

در حال حاضر فقط دو عدد از این کشتی وجود دارد که در خدمت نیروی دریایی هستند و به انواع رادار و موشک مجهز شده‌اند. این کشتی و علاوه بر جنگ جهانی دوم در جنگ های کره و ویتنام نیز حضور داشتند.

  • وسوسه:

بزرگترین کشتی مسافری جهان که نام الورا به معنای وسوسه روی آن قرار گرفته است. صاحب این کشتی ۱.۲ میلیارد دلاری شرکت بین‌المللی کارائیب است. این کشتی تفریحی دارای ۴۷ متر ارتفاع دکل و ۳۶۰ متر طول است و در حالت بارگیری وزن آن به۲۲۵۲۸۲ تن می‌رسد و وزن خالی آن ۱۰۰ هزار تن است.

غول های دریایی

این کشتی می تواند با ۱۶ سکوی مسافری سرعت ۴۱ کیلومتر برساعت بگیرد و مسافرانش را به سفرهای دور و دراز ببرد. ۶۳ هزار نفر در هر سفر دریایی می توانند از امکانات این کشتی استفاده کنند. سفارش ساخت وسوسه توسط شرکت بین المللی کاراییب در سال ۲۰۰۶ داده شد و در سال ۲۰۱۰ آماده وارد شدن به آب اقیانوس بود.

غول های دریایی

 این کشتی فقط شش سانتی بزرگتر از او آسیس کشتی تفریحی متعلق به همان شرکت یعنی کارائیب است که رقیب وسوسه محسوب می شود.

این کشتی دارای دو سالن بزرگ مهمانی .یک سالن مخصوص تئاتر، دارای ۱۳۰۰ صندلی و پیست بزرگ اسکیت روی یخ است.

انواع رستوران ها سینما و استخر از جمله امکاناتی است که به مسافران این کشتی تعلق میگیرد.

  • سی وایز جیانت:

شرکت بین المللی حمل و نقل امبر صاحب بزرگترین کشتی باربری جهان است. این کشتی در حقیقت بزرگترین کشتی جهان محسوب می شود. این کشتی به طول ۴۵۸ متر و با یک دکل بلند ۷۰ متری صاحب بلندترین دکل کشتی هم به حساب می‌آید.

سی وایز جیانت به وسیله شرکت حمل و نقل پریاتی مورد استفاده قرار می گیرد. شرکت صنایع سنگین سومی تومو در سال ۱۹۷۹ این کشتی را به سفارش صاحب اولیه آن یعنی شرکت حمل و نقل لوکی استریم سوئد ساخت. چندین بار نام این کشتی تغییر یافت تا سرانجام صاحب جدید یعنی همان امبر نام آن را امانت گذاشته است.

غول های دریایی

در حالت بدون بار این کشتی دارای ۸۱۹۷۹ تن است اما وقتی به طور کامل مایعات بار میزند وزن آن به۶۴۶۶۴۲ تن  هم می رسد.  با این وضع کشتی قادر است با سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت به حرکت خود در دریا ادامه دهد به دلیل سرعت پایین سفرهای آن ممکن است تا یک سال طول بکشد. بعد از سالها استفاده بالاخره در سال ۲۰۰۹ این کشتی به قیمت ۳۹ میلیون دلار فروخته شد. برای اینکه بتوانید عظمت این کشتی را درک کنید تصور کنید اگر این کشتی را به صورت عمودی روی زمین بگذاریم فقط چند متر از برج تایپه با طول ۵۰۵ متر کوتاه تر است.

این کشتی که به زودی بازنشست می شود و در تایوان در موزه دریانوردی قرار میگیرد در حال حاضر بزرگترین کشتی ساخته شده در دنیا محسوب می شود.

  • ناو هواپیمابر:

امروزه ناوهای هواپیمابر جایگزین کشتی های جنگی شده اند.

این کشتی ها دارای سکوهای پرتاب موشک و تعداد زیادی هواپیما روی خودشان هستند.

در بین تمامی ناوهای هواپیمابر ‏یو اس اس اینتر پرایز  بزرگترین آنها است. در ۱۵ نوامبر سال ۱۹۵۷ سفارش ۶ عدد از کلاس اینتر پرایز داده شد که به جز یکی بقیه آنها تولید نشدند. از زمان سفارش چهار سال طول کشید تا کشتی آماده شده و راهی اقیانوس شود.

این کشتی حقیقتاً یک غول دریایی بزرگ است که ۳۴۲ متر طول دارد و ارتفاع در کلان ۴۰ متر است. هشت راکتور هسته ای وظیفه تأمین نیروی محرکه را دارند در مجموع ۵۸۲۸ نفر شامل ملوان خدمه خلبان هواپیما روی آن مشغول به کار هستند.اینتر پرایز با سرعت ۶۲.۵ کیلومتر در ساعت حرکت میکند.

غول های دریایی

روی عرشه کشتی جا برای نگهداری از نود فروند هواپیما در نظر گرفته شده و طول باند پرواز به ۳۴۲ متر می رسد.

در حالت بارگیری وزن این کشتی ۹۴۷۸۱ تن است. هزینه ساخت اینترپرایز ۴۵۱ میلیون دلار ناقابل است. این ناو در جنگ کره و ویتنام حضور داشت و بیشتر عمرش را در خلیج فارس گذرانده است. یک فروند فانتوم F4 روی عرشه کشتی در سال ۱۹۶۹ دچار حادثه شد که جان ۲۷ نفر را گرفت و ۳۰۰ نفر زخمی شدند و خسارات زیادی به کشتی وارد شد.

سایت جالبکده

منبع:ویکیپدیا

 

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا