جالبکده
علمی

خوددرمانی

 خوددرمانی پیش زمینه موفقیت

خوددرمانی یکی از مهم ترین مهارت هایی است که هر فردی در طول زندگی خود بالاخره یکجا به آن نیازمند خواهدشد

ازفواید خوددرمانی میتوان به آرامش روحی،تمرکز بالا،احساس سر زندگی یا هر حالتی که برای پیشرفت در مسیر زندگی و موفقیت لازم است اشاره کرد

امروزه راه ها و روش های زیادی راجع به خود درمانی وجود دارد که اگر عمری باشد به تک تک آن‌ها خواهیم پرداخت.

خوددرمانی

برای شروع این علم و ورود پیدا کردن دنیای خوددرمانی به عنوان اولین گام  برنامه ریزی عصبی کلامی  (NLP) را مناسب دیده ام.

دنیای ان ال پی سرشار از روش های مختلف برای خوددرمانی است که ما در این مقاله و مقاله های بعدی آن قصد داریم به وجوه مختلف آن از آموزش تا بکار بردن آن در زندگی روز مره بپردازیم.

تمرین هایی که به شما آموزش داده می‌شود می‌توان تنها یک علم ساده باشد یا عنصر مکمل برای اداره ی

شما انتخاب میکنید!

لذا بهترین حال این است که هر مقاله را به  طور کامل تمرین کرده و سپس به ادامه مقالات رجوع کنید.

در اولین مقاله ی خوددرمانی در شاهراه ان ال پی قصد داریم بر:

  • تجربه ذهنی

  • تفکر و عمل

  • تفوّق فردی

  • مدل‌سازی موفقیت

  • مدل ان ال پی

نگاهی بیندازم.

با ما همراه باشید…

یک شیء متحرک بردارید و آن را روی میز قرار دهید.حالا ذهنتان را آرام کرده و تنها روی آن وسیله متمرکز کنید.اجازه دهید ذهنتان به هرچیزی که آن شیء را معنی میکند،فکر کند و امواج فکری ایجاد کند.

مثلاً رنگ آن می‌تواند شما را به روز خاصی هدایت کند.

یا شکل آن با چیز دیگری تشابه داشته باشد.

خوددرمانی

شما پس اینکه به چیزی نگاه می‌کنید لحظاتی بعد دیگر چشم شما متوقف و ضمیرناخودآگاه شروع به ترجمه کرده و به آن در ذهن شما معنی می‌بخشد.

درست مثل وقتی که به یک تصویر تبلیغاتی غذا نگاه می‌کنید و احساس گرسنگی می‌کنید.

تصویر در چشم یک عکس تبلیغاتی است،ولی ترجمه ی مغز شما غذایی لذیذ که مایل به خوردن آن می‌شوید.

در صورت تمایل چشمانتان را ببندید و آنچه را در خیال خود بنگرید درمواردی رابطه بین آن شی و آنچه در ذهنتان پدیدار می‌شود پی می‌برید هر چند که شاید این پیوند مبهم یا نا مستقیم به نظر برسد اما در این موارد برای آنچه در ذهنتان روشن شده توجیهی منطقی پیدا می‌کنید در سایر موارد شاید فکری به ذهنتان را بیابد که در ظاهر منطق گریز باشد حتی وقتی این شی به طریقی ناشناخته آن را انگیخته باشد.

خوددرمانی

این نوع فرایند غالباً وقتی پیش می آید که خیال پردازی می‌کنیم یا صرفاً به اندیشه هایمان اجازه می دهیم که به همه جا سرک  بکشند، مثلاً وقتی داریم رانندگی می کنیم اغلب چنین پیوند های ذهنی را با چیزهایی که در گذشته روی ما تأثیر نهاده‌اند برقرار می‌کنیم اگر ۱۰۰ نفر در عین حال به یک شیء واحد نگاه کنند .چه رخ می‌دهد به مکرری که از نشست های برگزار شده کسب کردیم به ما می‌گوید که هر یک از این ۱۰۰ نفر معنای جداگانه ای از   این شی برداشت می‌کنند ،بعضی از این مفاهیم بسیار جالب هستند و برخی واقعاً عجیب و غریب که نشان می‌دهد  ما در مورد آنچه که در جهان به اصطلاح عینی و مادی اطراف می‌بینیم می‌شنویم و یا حس می‌کنیم باطناً چقدر از آن‌ها تجربه کسب می کنیم.

در رابطه با پیشینه ان ال پی و برخی تعریف های خوددرمانی  نگاه کوتاهی می اندازیم:

برنامه ریزی عصبی کلامی یا ان ال پی برپایه ایده های انسان شناسی  به نام گرگوری بیت  سان استوار شده و در دهه ۱۹۷۰ توسط جان گریندر و ریچارد بندلر تکوین یافت گریندر در زبان شناسی تخصص داشت و به نظر کارشناس ریاضیات و فناوری اطلاعات بود و به روانشناسی علاقه داشت این موضوع عمدتاً با مباحثی چون نحوه برقراری ارتباط بین افراد تجربه و تلاش برای دستیابی به تفوق فردی سر و کار دارد.

خوددرمانی

تجربه ی ذهنی

تجربه ذهنی هر چیزی که درون ذهن شما و نیز در جهان خارج می گذرد در بر می گیرد هیچ کس واقعاً نمی داند که دیگران چگونه می اندیشند همه ما فکر می‌کنیم که واقعیت را می شناسیم بنابراین آنچه را که تجربه می نامیم در مورد افراد گوناگون کاملاً متفاوت است ولی یکی از ما از جهانی که در آن زندگی می‌کنیم برداشت متصل به فرد خود داریم.

باورها و ارزش‌ها و اعتقاد های ما و دیگران متفاوت است و در کل وضعیت ذهنی ما را تشکیل می دهند کهشاید برای دیگران مفهومی نداشته باشد طرز تفکر و رفتار انسان‌ها با یکدیگر غالباً متفاوت است آنچه دانشمندان واقعیت عینی می نامند شاید در انحصار هیچ یک از ما نیست.

تفکر و عمل

از طریق متفاوت  اندیشیدن،متفاوت رفتار خواهید کرد،و به نتایج متفاوتی نیز خواهید رسید.

دوست داریم کاری را انجام دهیم که از همه چیز بیشتر درباره اش فکر می کنم ان ال پی با برخی تکنیک های ساده با ما کمک میکند که افکارمان را تغییر دهیم در این صورت رفتار ما نیز تغییر خواهد کرد دکارت زمانی گفت می اندیشم پس هستم و همچنین جمله مشابه در انجیل  آمده است ترجمه بیشترین چیزی که به آن فکر می‌کنیم عملی است که خود تغییراتی در زندگی به وجود می آورد افکار به پیامدها پیروزی ها و شکست ها می انجامد.

پیش به سوی تفوّق فردی

اغلب اوقات با اشاره به کسی که نسبت به ما از برتری برخوردار است از دست خود شکایت کرده باشیم صرف نظر از اینکه استعداد هر فردی برای فراگیری و پیشرفت برای همه یکسان است و همه از یک نقطه آغازین واحد بازی را شروع می کنند .در درون ما یک منبع هدف جو تقریباً خدایی گونه و مطابق سلیقه وجود دارد که در داخل یک توده خاکستری رنگ به وزن یک کیلوگرم و نیم به‌نحوی ماهرانه بسته بندی شده است که البته به گفته دانشمندان تنها قسمت از کوچک مغز خود را مورد استفاده قرار می گیرد .

به وسیله ی ان ال پی میتوانید از این استعداد نامحدود نهایت استفاده را ببرید این را بدانید که هیچ چیز بیشتر از یک ذهن باز و مشتاق به کارتان نمی‌آید اگر آن را به طور کامل در اختیار بگیرید تمام اعصاب خود را کنترل کرده و به سوی سفر بزرگ موفقیت بروید.

مدل سازی موفقیت

می‌توانید از موفقیت یک مدل بسازید با به کارگیری آن و با ابزارهای ان ال پی خودرو بهترین چیزی که می توانید تصور کنید برسانید مدل خود را در وجود دیگران مشاهده کنید و راهبردهای موفقیت‌آمیز مهارت های آنان را در زندگی شخصی خودتان به کار ببندید می توانید از طریق بهره گیری از مهارت ها و یا به اصطلاح استعدادهای طبیعی این افراد به روند فراگیری تان شتاب ببخشید یکی دیگر از مزایای مدلسازی این است که شما آزمون و خطایی که این افراد انجام داده‌اند را دیگر انجام نمی دهید

قصد ما در این مقاله بیشتر آشنایی شما با  ان ال پی است و در مقاله های بد به در مورد هر یک از این‌ها به صورت کلی سخن خواهیم گفت.

مدل ان ال پی

حواس پنجگانه ما راه ارتباطی ما با دنیای بیرون سوم ترجمه ذهن ما از این   حواس نشات می گیرد مدل انرژی به صورت کلی وحدت ذهن و جسم  را میخواهد این مدل نه تنها تجربیات بیرونی بلکه تجربیات درونی و ذهنی را هم منعکس می کند.

در حقیقت انسان ها مطابق با ارزش ها باورها آرزوها و انگیزه های شان رفتار می کنند در حقیقت تجربیات شما نه تنها با تجربیات من بلکه با تجربیات همه متفاوت است.

انرژی به شما کمک می کند و این واقعیت عادی را درک و خود را با آن منطبق کنیم و به شما کمک می کند چه چگونگی تفسیر مسائل نحوه تحریف و حذف بخش اعظم اطلاعاتی را که در دسترس شما قرار دارد و تعمیم این اطلاعات توسط ذهن تان را درک کنید مهم‌تر از همه شروع می کنید به درک نحوه تأثیر این برداشت ها بر کلیه رفتارهای شما،

اگر شما بتوانید با کمک ان ال پی برخی خاطرات خود و تجربیات خود را دستکاری کنید و تغییر دهید همین دستکاری کوچک می‌تواند تغییرات بسیار بزرگ در رفتار شما  پیدا کند.

خوددرمانی

 شناختن خود و دیگران

معنای این عنوان این است که فعلاً می‌توانید به جای نشان دادن واکنش در برابر شرایط خارجی در شرایطی که در گذشته بر شما حاکم بوده تجربه جدید خلق کنید یعنی  وقتی می‌خواهید تصمیم بگیرید محدوده وسیع تری اختیار داشته باشید.

با این آگاهی می‌توانید بهتر دیگران را درک کنید همواره قبل از قضاوت درباره دیگران به این موضوع فکر کنیم که نوع نگاه انسان‌ ها غالباً متفاوت است.

نکته حائز اهمیت این است که همه ما می‌توانیم به تفوق فردی دست پیدا کنیم این برتری زمانی محقق می‌شود که تجربیات خود را درک آنها را به سوی نتایج واقعی هدایت کنیم.

خوددرمانی

پیشفرض خوددرمانی

نقشه قلمرو واقعی را نشان نمیدهد

درک هر یک از ما جهان پیرامون ما متفاوت است و هر کس نقشه خاص خود را از دنیا دارد پس نقشه قلمرو واقعی را نشان نمی دهد و تنها بازخورد های ذهنی مان است انسانها به جای تا تغییر دادن نظرشان غالباً می‌خواهند سعی کنند که ثابت کنند سیاه سفید است.

آدم های خوشبین نیمه پر لیوان را می‌بینند و آدمهای بدبین نیمه خالی کدام یک درست می گوید؟هر دو!تنها نقطه نظر شان و نقشه قلمرو شان متفاوت است.

یک فرمول ریاضی را در نظر بگیرید که برای رسیدن به جواب راه های مختلفی دارد کدام یک از راهها درست است می تواند همه آن‌ها درست باشد مهم این است که شما از چه راهی می روید و به چه جوابی می رسید اگر کسی از راه دیگری به جواب شما رسید  نمی‌توان گفت که اشتباه کرده است.

در زندگی می توان از یک مسئله برداشت‌های متفاوتی داشت یکی از بارش باران خوشحال شده و دیگری ناراحت یکی آرزوی برف می کند و دیگر ترس از  بارش برف دارد.

پس همواره به یاد داشته باشید نقشه قلمرو واقعی را نشان نمی دهد تنها ترجمه ذهن ما هست می‌تواند تنها برای ما معنی داشته باشد دیگران هم همین‌طور،

خوددرمانی

تمرین های این مقاله:

پیش‌فرض امروز را حفظ کنید چندین وضعیت را به یاد بیاورید که نظر دیگران با شما متفاوت بوده است از نهایت قوه تخیل استفاده کنید تا به نقشه ذهنی آنان دست پیدا کنید و سعی کنید خود را با آن‌ها هماهنگ کنید بفهمید ‌چگونه به آن جواب رسیده‌اند.

به کسی فکر کنید که غالباً با مخالفید ایران می تواند با کنار بیاید سعی کنید زیرا او را موشکافانه بررسی  کنید اتفاقاتی که  برای او رخ داده شدن ارزش‌ها خاطرات دوستان شرایط زندگی و محیط کار همه را در نظر بگیرید حال از نقطه نظر راجع به آن موضوع که با شما مخالفت می کرد نظر دهید  نظرتون چقدر تغییر کرد.

در آخر به اهداف شخصی که مایل  هستید به آن دست پیدا کنید فکر کنید آن دسته از اهداف که برای شما خاص هستند یا فقط تمایلات و یا آرزو هایتان را در نظر بگیرید آن‌ها روی کاغذ بنویسید.

در مقاله بعدی از خوددرمانی خواهیم گفت چگونه شانس بیشتری برای رسیدن به آن خواهید داشت.

در صورتی که مقاله بالا مورد توجه شما قرار گرفته است با انتشار آن در شبکه های اجتماعی و معرفی وب سایت جالبکده به دوستان،ما در بهبود مطالب و سایت یاری کنید.

لینک مقاله مرتبط:ویکی پدیا

ویدئو های مرتبط

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا